Neuza Aka Nono

Mas Afinal quem é a Neuza e quem é a Nono ?
Para os meus amigos e família de Portugal deve ser estranho derrepente verem/ouvirem algumas pessoas referirem-se a mim como a Nono...
Em Portugal normalmente ou chamavam-me Neuza, Creuza, Neu, Neuzinha, Deuza ou entre tantos outros apelidos...
Em Portugal o meu nome não era muito comum, na escola fui sempre a única Neuza, apesar de com o tempo indo se ouvindo mais este nome, pessoalmente só conheçi duas Neuzas na minha vida!
Algumas Neuzas são escrito com S e outras como eu com Z , o meu nome tem origem Grega e é mais popular no Brasil ,em Cabo Verde e Moçambique.
Quando cheguei á Bélgica o meu nome foi desde ínicio um problema para a maioria das pessoas, a combinação das letras E e U juntas " eu " têm para os belgas uma pronuncia diferente da nossa, por isso muitas pessoas diziam Nuuuza ou Noiza, ouvi de tudo, ao ínicio tentava corrigi-las mas com o passar dos anos desisti e dei a liberdade de expressão para dizerem o que quiserem, até que à uns anos atràs enquanto estava no trabalho, um colega que tinha imensa dificuldade em pronunciar o meu nome correctamente derrepente começou a chamar-me Nono, o apelido começou a pegar e algumas pessoas começaram a tratar-me por Nono, até mesmo as pessoas que já sabiam pronunciar o meu nome bem.
Quando conheçi o Mark ele também decidiu apresentar-me à sua família e filhos como Nono, e desde então passei a ser a Nono para muitas pessoas aqui na Bélgica.
Quando noto que alguém têm dificuldade em pronunciar o meu nome, digo-lhes que podem chamar-me Nono se quiserem, apesar deste apelido ser mais utilizado entre amigos e pessoas que tenham mais confiança comigo.
Eu gosto quando de ouvir quando conseguem pronunciar o meu nome bem, mas não faço grande drama quando o dizem mal, pois eu própria também digo várias palavras que são mal pronunciadas.
E assim nasceu "a Nono" mas cada um é livre de dizer como quiser, eu continuo a ser a mesma , mas admito que quando dizem Neu ou Nono é como se sentissem carinho na palavras, não sei porquê, mas gosto disso.

Wie is eigenlijk Neuza en wie is Nono ?
Voor mijn vrienden uit Portugal is het waarschijnlijk een beetje raar om plots te merken dat ik word Nono genoemd... want in Portugal had ik andere koosnaampjes zoals Neu, Neuzinha, Creuza, Deuza en zo veel anderen...
In Portugal is mijn naam ook niet zo voorkomend, ik was altijd de enigste Neuza op school, alhoewel met de tijd begon je het meer en meer te horen, ik heb alvast in mijn hele leven maar twee Neuza's gekend.
Sommige Neuza's worden geschreven met een S anderen zoals ik met een Z, Neuza is van Griekse afkomst maar het is zeer populair in Brazilië , Mozambique en Kaapverdië.
Sinds dat ik in België aankwam was het uitspreken van mijn naam een probleem voor vele, de combinatie van de letters E en U " eu " is anders dan in Portugees, dus vaak zeiden de mensen Noeeza, Nuuuza, Noiza of heel andere rare namen, in het begin probeerde ik ze te verbeteren maar met de jaren heb ik het opgegeven en heb ik ze de vrijheid gegeven om te zeggen wat ze maar wilden.
Een paar jaar geleden was er iemand die toch moeite had met mijn naam uit te spreken, Nono beginnen zeggen tegen mij, en dat is blijven plakken bij sommigen mensen, zelfs mensen die mijn naam goed konden zeggen , zijn Nono beginnen zeggen tegen mij.
Toen ik Mark heb leren kennen heeft hij mij ook voorgesteld aan zijn familie en kinderen als Nono, en plots ben ik Nono geworden voor veel mensen hier in België. Dus telkens als ik merk dat mensen moeite hebben om mijn naam goed uit te spreken dan zeg ik dat ze Nono mogen zeggen, al is dit koosnaampje het meest gebruikt tussen familie en vrienden.
Ik vind het zeer tof als Belgische mensen moeite doen om mijn naam goed uit te spreken, maar als het niet lukt vind ik dat allemaal geen drama, ik zeg ook nog veel verkeerde woorden...
En voilà zo is Nono " geboren " iedereen is vrij om te zeggen Neuza, of Nono of iets anders maakt niet uit, ik blijft alvast dezelfde persoon!
Maar ik geef wel toe dat als mensen Neu of Nono tegen mij zeggen,  het is alsof ik de liefde in de woorden kan voelen, ik weet niet waarom maar dat vind ik leuk.
Voor de mensen die zich nog altijd afvragen hoe mijn naam eigenlijk uitgesproken wordt, heb ik dit ontdekt:
NEEUWZA ( deze is de juist klank )

Comments

  1. Ja, Neuza ,ik weet wat het is als andere mensen je naam wel kunnen uitspreken maar het eenvoudig niet doen. Zo ben ik zelf gek op mijn naam maar zodra ik zeg Gabrielle komt langs de andere zijde Gaby en zoals je zegt je geeft het op.....maar met gevolg dat ik zelf niet meer weet wie wat zegt. Enfin zo kleine dingen brengen ook spanning in het leven. Liefs Gabriell , Gaby maar het liefst van al OMA

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts