Fishy Fishy

Quando era criança dei imensas dores de cabeça á minha avó... fui sempre muito esquesita com a comida, não gostava de nada,simplesmente recusava-me a comer o que fosse posto no prato, se não fosse do meu agrado fazia cenas e dramas de forma que acabava sempre por convencer a minha avó a acabar por me fazer algo que eu gostasse, o que se tornava uma alimentação repetitiva e pobre em vitaminas e ferro, pois não havia nenhum legume que eu gostasse. é claro que esta atitude da minha avó era apenas por me querer mimar, ela própria lamentava vàrias vezes o quão estava errada, mas não era forte para mudar este hàbito. isto acabou por ter vàrias influências na minha saúde , pois durante muitos anos sofri de anemia e entre outros problemas tais como problemas com a dentição também.
Practicamente vinte anos da minha vida levei esta alimentação porque acabou por se tornar um mau hàbito, e maus hàbitos são os mais difícieis de mudar, cada vez que me apresentavam um prato que não conheçia eu não comia.
Felizmente depois dos vinte anos, isso começou a mudar aos poucos,derrepente dei por mim a comer refeições que antes nem me atrevia a provar, e assim " a esquesitiçe" passou toda! felizmente hoje em dia sou uma comilona de boca cheia e posso dizer que existem  poucas  refeições que eu realmente não goste! 
Cada vez que me vejo a comer certas refeições não posso deixar de pensar no quanto a minha avó ficaria orgulhosa , espero que ela là de cima sorria de alegria!
Quando me apercebi das influências que a mà alimentação tinha tido na minha vida, tanto a nível de saúde como a nível social, percebi que um dia quando tivesse filhos ia fazer o possível para evitar fazer o mesmo que a minha avó fez comigo! ou seja estou determinada a convencer o meu filho e afilhados a terem uma alimentação saudavél e variada! só espero que não aconteçam muitas fitas à mesa como as que eu própria fiz tantas vezes!
Hoje dia cada vez mais a alimentação é adaptada às crianças de forma a motiva-los a comerem, e eu acabei por descobrir o que se chama a funfood...
 A Funfood é uma maneira de apresentar a comida de forma divertida e esta pode ser em diferentes estilos, pode ser na forma em que se faz o comer, na decoração do prato, ou simplesmente no que se usa para expor a comida.
O meu pequenote de dois anos ainda não liga muito a essas coisas apesar de agora ele começar a ter mais noção do que està no prato, felizmente ele não saí aqui à mãe e come tudo sempre com muita satisfação e sem cenas!ufa ! por enquanto estou safa! esperemos que assim permaneça!
O meus afilhados que jà são maiores de sete e nove anos nem sempre estão entusiasmados com o que se lhes põem no prato, por esse motivo como sempre gostei de ser creativa , começei a fazer buscas em livros e também no google, pinterest e outros sites. 
Descobri vàrias formas giras de apresentare-lhes a comida e quem sabe lhe abrisse mais o apetite, as reacções foram positivas e pedem-me várias vezes para voltar a fazer algo original.
esta foi a minha primeira criação :

Puré de batata - para fazer forma da cara do peixe
Tomate - apenas um pequeno pedaço de tomate para fazer os olhos( o que sobrou utilizei para fazer uma pequena saladinha)
Passas - utilizei para fazer o efeito de " bolhas de água "
Doradinhos de peixe - com os doradinhos fazer o corpo do peixe ( para o Ailen que tem alergia a peixe, substituí o peixe por dois pedaçinhos de bifes de frango)
Pepino - cortar o pepino em pedaços para fazer a cauda e as barbatanas do peixe.
Muito fàcil e ràpido de fazer!
Experimentem,e divirtam-se! 
Bom apetite! 


Van kleins af aan heb ik veel stress bezorgd aan mijn oma als het op gebied van eten was, ik ben altijd heel kieskeurig geweest en een heel moeilijk kindje om te eten, ik vond niets lekker, en ik zou alles wat op het bord lag weigeren, met scenes en drama kon ik mijn oma overtuigen om mij te geven wat ik echt wou eten, daardoor was mijn voeding altijd hetzelfde en arm in vitaminen en ijzer,want groenten eten was voor mij geen optie. mijn oma wist dat dit gedrag fout was, maar blijkbaar was ze niet sterk genoeg om neen te zeggen tegen mij. Ik was dus een beetje verwent.
Daardoor heb ik veel problemen gehad met mijn gezondheid, zoals vaak bloedarmoede en problemen met de tanden ook, Ik heb in feite twintig jaar zo geleefd, wat een slechte gewoonte was geworden en moeilijk te veranderen maar na zo veel tijd merk je niet meer dat je verkeerd bezig bent.
Gelukkig na twintig jaar is dat verandert, mijn kieskeurigheid was over en beetje per beetje ben ik meerdere dingen beginnen proeven en beginnen appreciëren, en lekker vinden, tot een punt dat ik gewoon alles at, zoals het moet, ik ben een echte lekkerbek geworden ! ik mag nu zeggen dat er heel weinig is dat ik niet graag eet, elke keer als ik mezelf bepaalde gerechten zie eten, moet ik direct aan mijn oma denken, hoe trots zou ze zijn op mij! ik hoop dat ze dat allemaal kan zien vanuit de hemel en dat ze daar blij is.
Toen ik besefte wat voor invloed een slechte voeding had gehad op mij zowel op gezondheid als op sociaal vlak, wist ik dat als ik ooit kindjes ging hebben dat ik het heel anders ging aanpakken,ik wou proberen leren van de fouten van het verleden, ik heb besloten om een goede en gevarieerde voeding te geven aan mijn kindje, ik hoop alleen dat ik niet veel scenes en drama moet mee maken aan tafel zoals ik ooit zelf deed.
Gelukkig is tegenwoordig alles veel gemakkelijker en wordt vaak aangepast naar de kinderen toe, om ze toch meer en meer te motiveren om te eten, ik heb iets ontdekt dat FunFood noemt...
FunFood is een vorm van eten maken of presenteren zodat het op een leuke manier op tafel komt, dit kan op verschillende manieren zijn, gewoon de presentatie van het eten, of ook leuke en originele creaties maken met het eten zelf.
Mijn kleine kapoen ( twee jaar en half oud) geeft daar nog niet zo veel aandacht aan, ik hou mijn hart vast terwijl ik dat zeg, maar tot nu toe eet hij alles met veel plezier en zonder problemen, hij is altijd blij met alles wat op het bord ligt. Het is een echt "boefertje " , dus op dat vlak ben ik gerust! Oef! Laten wij hopen dat dit zo blijft!
Mijn stiefzonen die ouder zijn, zeven en negen jaar oud, zijn soms wat minder enthousiast, vooral Ailen de jongste. Maar omdat ik ze toch wou motiveren om lekker te eten ben ik dan begonnen met het zoeken van Funfood in boeken, op internet, pinterest en andere leuke websites. De reacties waren alvast positief en ze vragen vaak om nog iets leuks te doen.
Hier is mijn eerste creatie:

Aardappel puree -  aardappel puree om het gezicht van de vis maken
Vissticks - met vissticks heb ik het lichaam van de vis gemaakt, ( voor Ailen die allergisch aan vis is, heb ik de vis vervangen door kipfiletjes)
Tomaat - eigenlijk is maar een heel klein stukje nodig om de oogjes te maken ( de rest kan gebruikt worden om een klein slaatje te maken)
Rozijnen - met de rozijnen maakte ik de "water bubbels "
Komkommer - De komkommer in stukken gesneden om de staart en vin van de vis te maken.
Het is zeer gemakkelijk en snel om te maken!
zeker proberen , geniet ervan !
smakelijk!




Comments

Popular Posts