10 Belgian Years




10 anos atràs / 10 jaar geleden

Dez anos... uma década ...à dez anos que sou imigrante...
No ano 2005 vim pela primeira vez à Bélgica , mas as incertezas eram muitas... no dia 15 de janeiro de 2007 , disse então adeus a Portugal e foi quando tomei a decisão e assumi o compromisso de que a Bélgica iria mudar a minha vida.
E mudou muito mesmo, às vezes até é um pouco assustador ver-me aqui neste País que não é o meu mas que aos poucos e poucos se foi entranhado em mim.
É assustador mas também me dá uma sensação de segurança sentir que cada vez mais me integro na cultura belga. No estilo de vida, nos horários, na alimentação, nas relações com as pessoas e acima e tudo na língua...
Mesmo assim tendo já passado dez anos, as minhas origens mantêm-se bem acentuadas, a língua portuguesa que continuo a querer transmitir ao meu filho, o calor da personalidade portuguesa, entre muitas outras raízes...
Eu sei que passe o tempo que passar, Portugal será sempre meu e eu serei sempre uma parte de Portugal.
Dez anos... em dez anos aconteçeu tanta coisa na minha vida, foram dez anos de montanha russa , tantas mudanças , tantas novas etapas , tantos começos e fins,
Muitas vezes dou por mim a pensar, onde é que eu estaria neste momento se nunca tivesse imigrado, mas na realidade não consigo visualizar algo que seria dificil de alcançar se eu tivesse ficado em Portugal.
O que eu sei é que a minha decisão e escolha da minha vinda para as terras baixas, foi provavelmente uma das maiores aventuras das minha vida e provavelmente uma das melhores decisões que alguma vez tomei.
Com vinte e dois anos , sozinha à aventura , à procura da felicidade algures...
Hoje, precisamente dez anos mais tarde, aqui estou eu, olho para tràs e vejo o longo percusso que percorri e mesmo não tendo sido fácil, vindo de onde vim este percusso têm muito que se lhe diga ! e eu estou sem dúvida orgulhosa de aqui ter chegado.
Tudo o que alcançei são coisas muito valiosas, são assim coisas que não têm preço, coisas que não são bem coisas... mas são sim amor, paz de espirito,paz no coração, independência financeira , independência pessoal, amizades ,valor, agradecimento,reconhecimento, e o mais valioso de tudo foi a família que criei...
Quase todos os dias sinto saudades, muitas saudades de onde vim, tenho saudades do sol, do céu cheio de estrelas, saudades do cheiro e do som do meu mar português, tantas saudades de tanto ...
Mas tu Bélgica, mesmo  sendo assim meio cinzenta e fria , também conseguiste aqueçer o meu coração com os teus lindos flocos de neve.
Aqui serei sempre Neuza a portuguesa... aquela que jà fala muito bem Nerlandês mas que volta e meia diz assim umas coisas mal ditas que são motivo de  muita piada para os belgas, sou a portuguesa... aquela que por motivos que ainda  hoje desconheço muitos pensam que é de origem Russa... Sou a portuguesa ... aquela que passem cinco, dez ou vinte anos ... serà sempre a portuguesa...

Amora a minha terra...
Amora mijn thuis

Gand a cidade que roubou o meu coração
Gent de stad die mijn hart gestolen heeft

 
Tien jaar...een decennium, al tien jaar ben ik immigrant...
In het jaar 2005, kwam ik voor de allereerste keer naar België, maar toen waren de onzekerheden nog te groot... Op de 15 januari 2007, heb ik Portugal vaarwelgezegd en toen heb ik de keuze en beslissing gemaakt dat België mijn leven ging veranderen.
En dat klopt, want die beslissen heeft heel veel veranderd in mijn leven, soms is het zelfs angstaanjagend om mezelf hier te zien, in een land dat niet het mijne is, maar beetje per beetje kruipt het volledige onder mijn huid.
Het is soms angstaanjagend, maar aan de ander kant is het ook geruststellend om te zien dat ik elke keer meer en meer geïntegreerd raak in de Belgische cultuur, de gewoonten, de uren, de voeding, de levensstijl, de contacten en band met de mensen, en vooral de taal...
Al zijn er tien jaar gepasseerd, mijn Portugese roots blijven heel sterk aanwezig, zoal bijvoorbeeld de taal die ik blijf door geven aan mijn zoon, de warmte van de Portugese personaliteit en zo veel meer andere Portugese gewoontjes.
Ik weet dat het niet uitmaakt hoeveel jaren voorbij gaan, Portugal zal altijd van mij zijn, en ik ben ook eeuwig een deel van Portugal.
Amai, tien jaar... in tien jaar is er zo veel gebeurd in mijn leven, zo veel veranderingen, tien jaar als rollercoasters, van zo veel nieuwe fases, van zo veel dingen die starten en zo veel die eindigen...
Soms vraag ik mij af, waar zou ik nu zijn?  Als ik niet naar België gekomen was… Maar eigenlijk is het voor mij zeer moeilijk om dat te proberen visualiseren; iets dat heel erg moeilijk te bereiken ging zijn.
Het enige waar ik zeker van ben is dat mijn keuze en de beslissing om naar hier te komen, waarschijnlijk een van de moeilijkste maar ook een van de beste keuzes is geweest die ik maakte in mijn leven.
Tweeëntwintig jaar, helemaal alleen op avontuur, op zoek naar geluk, ergens...
Dus vandaag precies tien jaar later, hier ben ik!  Ik kijk naar achter en ik zie mijn lang traject, wat niet gemakkelijk was, maar gezien van waar ik kwam, kan ik zeggen dat ik trots ben op wat ik bereik heb.
Ik heb heel veel bereikt... heel belangrijke en waardevol dingen, dingen die geen prijs hebben, dingen die eigenlijk niet zomaar dingen zijn, maar ze zijn wel liefde, respect, onafhankelijkheid zowel economisch als persoonlijk, vriendschap, erkenning, waardering, vrede in het hart en vooral in de geest, en het belangrijkste van allemaal, het gezin dat ik opgebouwd heb.
Elke dag heb ik heimwee, heimwee naar waar ik vandaan kom, heimwee naar de zon, heimwee naar de donkere hemel volle sterren, heimwee naar de geur en het geluid van mijn Portugese zee, heimwee naar zoveel...
Maar België, al ben je soms zo een beetje grijs en koud, je hebt ook mijn hartje kunnen opwarmen met jouw mooie sneeuwvlokken.
Hier zal ik altijd Neuza de Portugese zijn... weet je wel? Die ene die al goed Nederlands spreekt maar af en toe wel eens heel foute dingen zegt die heel
grappig overkomen voor de Belgen, ik ben de Portugese, weet je wel? Die ene van wie, om reden die ik tot vandaag nog niet ontdekt heb, veel mensen denken dat ze van Russische origine is... ik ben de Portugese weet je wel? Die ene, die al gaan er vijf, tien of twintig jaren voorbij... altijd Portugese zal zijn...


Comments

Popular Posts